پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی استان بوشهر در گفت و گو با «فکرشهر»:
فکرشهر: معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی استان بوشهر در خصوص بیمه کشاورزی اظهار داشت: صندوق بیمه کشاورزی یک صندوق با ساختار دولتی است که بیمه نامه ها را صادر می کند و بین 50 تا 80 درصد یارانه دولت شامل آن می شود...
کد خبر: ۸۹۹۸۶
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۵

فکرشهر: معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی استان بوشهر درباره بیمه کشاورزی اظهار داشت: صندوق بیمه کشاورزی یک صندوق با ساختار دولتی است که بیمه نامه ها را صادر می کند و بین 50 تا 80 درصد یارانه دولت شامل آن می شود.

غلامعلی حسینی پناه در گفت و گو با «فکرشهر»، بیان کرد: حق بیمه ها دو قسمتی است؛ یک قسمت را خود بیمه گذار واریز و یک قسمت دیگر هم همزمان با انعقاد قرارداد منعقد می شود و دولت آن را پرداخت می کند. 

وی با اشاره به اینکه بیمه کشاورزی ردیف بودجه جداگانه دارد ادامه داد: قبلا از بودجه مدیریت بحران یا جهاد کشاورزی استفاده می کرد اما حالا از طریق سهام بودجه کل کشور تامین اعتبار می شود و زیر مجموعه جهاد کشاورزی نیست.

حسینی پناه در خصوص ساختار کاری و حوزه فعالیت صندوق بیمه کشاورزی تصریح کرد: با توجه به دوره زراعی محصولات متفاوت است؛ پاییز از اول مهرماه تا پایان شهریورماه ادامه دارد که به آن سال زراعی می گویند که با توجه به فصل  کاشت محصولات زراعی و محصولات باغی دوره ی بیمه گری همزمان با شروع عملیات زراعی مطابقت دارد.

وی توضیح داد: مهرماه در استان بوشهر مصادف است با کشت محصولات زراعی و تا پایان دی ماه ادامه دارد؛ بعد از آن فصل گل دهی محصولات باغی( مرکبات) است که از فصل بهمن ماه شروع و تا پایان فروردین ادامه دارد. بیمه نخیلات از بهمن ماه شروع می شود و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد و بعد از آن در فصل تابستان با توجه ذخیره سازی لاور میگو در حوزچه های پرروش میگو، بیمه میگو شروع می شود. 

معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: بیمه دام، یکی از بیمه هایی است که عمده ارزش دام را در موقع خسارت در بر می گیرد و یک بیمه یک ساله بوده و با توجه به وضعیت و شرایط خاص دام، در کل سال زراعی بیمه نامه اش صادر می شود.

حسینی پناه در پاسخ به سوال «فکرشهر» درباره اینکه بیمه ها چه نوع خسارت هایی و چند درصد از خسارت را شامل می شوند، گفت: خسارت هایی که بر روی محصولات کشاورزی اتفاق می افتد ناشی از دو عامل است؛ یک عامل ناشی از عوامل قهری و طبیعی است که نه قابل پیش گیری است و نه قابل پیش بینی است و یک سری عواملی هستند که می شود آن ها را مدیریت کرد. مثل آفات کشاورزی. آن هایی که قابل پیشگیری هستند و می شود آن ها را مدیریت کرد زیر پوشش بیمه نیستند و فقط عوامل خطری که ناشی از عوامل قهری و طبیعی هستند زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار می گیرند.  

وی با اشاره به اینکه چند درصد خسارت پرداخت می شود، ادامه داد: بستگی به اینکه نوع بیمه نامه ای که بیمه گذار خریداری می کند متفاوت است؛ مثلا در بیمه گندم دیم بر اساس شاخص عملکرد یا تضمین تولید داریم؛ در واقع ما یک میانگین عملکرد نسبت به 5سال گذشته داریم که در هر استان و شهرستانی میانگین برداشت هر مزرعه ی گندم دیم مشخص است. مثلا در شهرستان دشستان، 495 کیلو در هر هکتار میانگین عملکرد 5ساله ما هست. برای مثال کشاورز از روی شاخص عملکرد بیمه کرده است بنابراین اگر عملکردش در پایان سال زراعی از 495کیلوگرم پایین تر بود ما به تفاوتش، مشمول جبران خسارت می شود  و اگر بالاتر بود خسارتی به او تعلق نمی گیرد. 

حسینی پناه با اشاره به اینکه ما بیمه هایی داریم که بیمه هزینه تولید است، افزود: در این نوع بیمه نامه، هزینه تولید از قبل مشخص است و کشاورز از قبل یک حق بیمه ای واریز کرده و حالا با توجه به میانگین هزینه هایی که برای تولید یک محصول زراعی انجام می شود در واقع ما بیمه نامه را فروخته ایم.

وی با تاکید براینکه کشاورز بیمه را پرداخت کرده و خسارتی به او تعلق می گیرد تصریح کرد: ما کارشناسانی داریم که به صورت میدانی می روند و ارزیابی می کنند و مشخص می شود که چنددرصد محصولی که کشاورز قرار بوده تولید کند خسارت به آن وارد شده است؛ آن درصد خسارتی که به آن وارد شده را به آن خسارتش را پرداخت می کنیم. 

معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی استان در پاسخ به این پرسش «فکرشهر» که آتش سوزی شامل پرداخت بیمه می شود یا نه، گفت: بیمه آتش سوزی مجزا است و با توجه به سال های اخیر که اتفاقات آتش سوزی دارد گسترش پیدا می کند، بیمه آتش سوزی را هم آورده ایم جزء آن بیمه ها قرار داده ایم. وقتی کشاورز مراجعه می کند که محصولش را بیمه کند همزمان بیمه  آتش سوزی را هم انجام می دهد؛ اما در زمان حادثه باید منشاء آتش سوزی مشخص شود. اگر آتش سوزی عمدی بوده و منشاء انسانی داشته باشد زیر پوشش بیمه قرار نمی گیرد. 

حسینی پناه درباره بیمه دام و خسارت های مربوط به آن بیان داشت: بیمه دام یکی از  بیمه هایی  است که عمده ارزش دام را در موقع خسارت دربر میگیرد و تمام بیماری های دام و همچنین یک سری حوادث مثل سیل، حمله وحوش یا... را شامل می شود.

وی با بیان اینکه بیمه دام ها ارزشی نبوده و از قبل مشخص است تصریح کرد: اما در بحث محصول دام ها  طوری است که قسمتی از ارزش عمده ارزش فروش، پیش بینی شده در تعهدات صندوق و از قبل مشخص است و اگر یکی از این عواملی که اتفاق افتاد می آید درخواستش را ارائه می دهد و  بانک کشاورزی یا دفاتر خدمات بیمه ای  کارشناس مربوطه بازدید و خسارت را نهایی می کند و می رود برای  پرداخت. 

حسینی پناه با تاکید بر اینکه تصادفات جاده ای شامل بیمه دام نمی شود اضافه کرد: اگر دام به کوه رفته باشد و از کوه پرت شود شامل بیمه می شود و بیمه ش به این شکل است که مثلا فردی ده راس گوسفند داشته و آن ها را بیمه کرده، دوتای آن ها تلف می شوند. از قبل مشخص است بابت هر راسی 5000 هزار تومان پرداخت کرده و یک میلیون و 400هزار تومان تعهدات صندوق است بنابراین اگر دامش تلف شد بابت هر دامی یک میلیون و 400 هزار تومان از صندوق دریافت می کند یعنی 70 درصد جبران خسارت می شود.

وی با اشاره به اینکه بیمه با توجه به تورم پیش نمی ورد و مبلغ آن طی سال زراعی یکسان و ثابت است گفت: بهای دام بالا رفت اما بیمه در همان مبلغی که تعین شده بود ماند؛ بابت ارزش تولید حق بیمه مشخص و تعهدات صندوق مشخص می شود. 

حسینی پناه در خصوص اینکه اگر کسی بخواهد برای بیمه محصولات کشاورزی و دام خود مراجعه کند چه جاهایی انجام می شود و چند شعبه دفتر بیمه محصولات کشاورزی ودامی  در استان بوشهر داریم گفت: تقریبا در همه مراکز شهرستان ها و بخش ها دفاتر خدمات بیمه ای را داریم وبا توجه به بیمه کشاورزی که فصلی هست حتی در برخی از روستاها مثل روستای کره بند، دفاتر فصلی دائر می کنیم.  

وی در پایان با اشاره به فصل پیش رو که فصل پرورش میگو است بیان کرد: شرایط بسیار خوبی برای بیمه میگو ایجاد شده که انتظار داریم پرورش دهندگان از این مزیت استفاده کنند زیرا حق بیمه ای که پیش بینی شده 80 درصد نسبت به سال زراعی قبل کاهش پیدا کرده و به همین صورت 33درصد تعهدات صندوق نسبت به خسارتی که اتفاق می افتد افزایش یافته است. 

معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی استان بوشهر افزود: میگو به صورت قطعه ای بیمه می شود و جبران خسارتی هم که اتفاق می افتد در قبال  عوامل خطری که از قبل پیش بینی شده مانند بیماری لکه سفید، سرمازدگی، سیل، زلزله و کاهش اکسیژن که همگی ناشی از عوامل قهری هستند، خواهد بود زیرا در مزارع استان هرسال این اتفاقات را به وفور داریم و خساراتی را ایجاد می کند و بهتر است که پرورش دهندگان ریسک های تولید را مدیرت کنند که اگر دچار خسارت شدند بتوانند مجددا در سال های آینده به تولید و فعالیتشان ادامه دهند و بار مالی ناشی از خسارت کارشان را متوقف نکند.  

حسینی پناه در پایان تاکید کرد: در سال زراعی گذشته چیزی در حدود 399 میلیارد ریال پرداخت خسارت داشتیم و این فرصتی است که همه بهره برداران بیایند و استفاده کنند زیرا دولت برای حمایت از بهره برداران کشاورزی این کار را کرده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر